Juridische dienst
beleid inzake privacy voor de patiënten
Over de patiëntenRECHTEN
In onze Ziekenhuizen, net zoals in andere ziekenhuizen, moet de patiënt zich aan veel regels houden. Maar hij heeft ook rechten, waarvan hieronder een samenvatting volgt:
- Het recht op kwaliteitsvolle dienstverlening
Elke patiënt krijgt de best mogelijke dienstverlening, naargelang de medische kennis en beschikbare technologie. Elke patiënt wordt ontvangen en behandeld met respect voor zijn persoon.
- Het recht om uw zorgverlener te kiezen
De patiënt kiest zelf de persoon die voor hem zorgt en hij kan zich te allen tijde wenden tot een andere specialist. In sommige gevallen kan deze keuze beperkt zijn, afhankelijk van de wet of de omstandigheden (bijvoorbeeld als er slechts één specialist in het ziekenhuis aanwezig is). De specialist heeft ook het recht om een patiënt om persoonlijke of professionele redenen te weigeren, behalve in noodgevallen.
- Het recht op informatie over de gezondheidstoestand
De specialist geeft de patiënt alle informatie die hij nodig heeft om zich een beeld te vormen van zijn gezondheidstoestand (zelfs als de informatie negatief is) en informeert hem ook over de waarschijnlijke evolutie van zijn toestand. De patiënt heeft ook het recht om vooraf op de hoogte te worden gesteld van de kosten en vergoedingen die voortvloeien uit de zorgverlening. Hoe wordt de patiënt geïnformeerd? De informatie wordt zowel mondeling als schriftelijk gecommuniceerd door de specialist, in duidelijke en aan de patiënt aangepaste taal. Met andere woorden, de specialist houdt rekening met de leeftijd, de opleiding en het begripsvermogen van de patiënt. De specialist is verplicht zijn portfolio bij te werken en het toegankelijk te maken voor de patiënten. De specialist respecteert de beslissing van de patiënt als de patiënt niet op de hoogte wil worden gesteld van zijn toestand. Dit verzoek kan echter worden genegeerd als de gezondheid van de patiënt of van derden ernstig gevaar loopt (bijvoorbeeld in geval van een besmettelijke ziekte).
- Het recht op toestemming
Zonder de schriftelijke toestemming van de patiënt kan geen enkele behandeling worden gestart of stopgezet. De patiënt wordt uitgenodigd om de contactgegevens van zijn vertrouwenspersoon en/of vertegenwoordiger mee te delen, die in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) zullen worden opgenomen en, indien de patiënt dat wenst, gekoppeld zullen worden aan de medische opvolging.
- Het recht op een patiëntendossier
De specialist houdt voor elke patiënt een zorgvuldig gedocumenteerd dossier bij en bewaart dit op een veilige plaats. Dit elektronisch dossier bevat persoonlijke en medische gegevens. De patiënt heeft de mogelijkheid om dit te raadplegen via het online Ibis-portaal, door zijn arts te raadplegen of door contact op te nemen met de dienst Archieven om zijn historisch dossier te ontvangen. De patiënt kan ook vragen om zijn resultaten via een beveiligde e-mail te ontvangen.
- Recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer
De zorgverlener is gebonden aan het beroepsgeheim. De informatie over de gezondheid van de patiënt mag daarom niet aan derden worden verstrekt, tenzij de patiënt een vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger heeft aangewezen. Deze persoon zal, indien de patiënt dat wenst, betrokken worden bij de opvolging.
- Recht op bemiddeling bij klachten
Iedereen die van mening is dat een van de rechten van de patiënt is geschonden, kan een klacht indienen bij de bevoegde bemiddelingsdienst van onze .
De patiënt zorgt ervoor dat hij of zij wordt vergezeld bij de terugkeer naar huis en vermijdt het meenemen van persoonlijke bezittingen in het ziekenhuis, zodat de patiënt zich volledig kan concentreren op de zorg van hoge kwaliteit.
Verzekering artsen
Al onze artsen zijn verzekerd bij de verzekeringsmaatschappij Amlin.
Wet inzake de melders van inbreuken
Klik hier voor meer informatie.
Het gebruik van medische gegevens binnen het ziekenhuis
Source
Juridische dienst
Dernière modification